By November 7, 2016 0 Comments Read More →

3 Doa Ajaib Ibu Bapa Buat Anak-Anak

Sebagai ibu bapa apa yang diharapkan ialah ingin menjadikan zuriat yang dilahirkan menjadi seorang anak yang soleh dan solehah. In sha Allah.

doa ibu
Bebaru nie Shiemz ada mendengar tazkirah ‘Live’ dari Facebook Ustaz Ebit Lew. Ia sangat bermanfaat dan setiap bibit ayat yang dikeluarkan bagi Shiemz mungkin membuatkan hati setiap ibu bapa itu tersentuh.

Bagi Shiemz skop menjadikan zuriat sebagai anak yang soleh dan solehah bukan sahaja taat kepada kedua ibu bapa dan juga kepada Allah SWT dan Rasul. Malah sebagai ibu bapa perlu tekankan juga kepada tingkah laku akhlak, dan tahu akan tanggungjawab sebagai seorang khalifah Allah SWT. Ia sangat luas pengertiannya.

Kalau nak diikutkan semua ibu bapa mahu anak-anak yang dilahirkan anak-anak yang soleh dan solehah serta tiada seorang ibu pun yang mengandungkan anak selama 9 bulan itu ingin menjadi anak yang dikandung sebagai seorang anak yang tidak berguna.

Kebanyakkan daripada kita, pelajaran menjadi keutamaan tetapi akhlak dan adab  jatuh di tangga kedua dalam tumbersaran anak-anak. Bila anak-anak cemerlang di dalam pejaran dan berada di ranking paling atas di dalam kelas/sekolah, menjadi satu kebanggaan (sudah tentu kita bangga). Sebenarnya Al Qur’an dan Al Hadits adalah pedoman hidup yang perlu diterapkan di dalam hati anak-anak agar mereka dapat membezakan kriteria atau ukuran baik buruk apabila dewasa nanti.

Surah Al-Ahqaf (Ayat 15) – Doa untuk anak yang degil

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ

“Ya Tuhanku, tunjukilah aku untuk mensyukuri nikmat Engkau yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada ibu bapakku dan supaya aku dapat berbuat amal yang saleh yang Engkau ridhai; berilah kebaikan kepadaku dengan (memberi kebaikan) kepada anak cucuku. Sesungguhnya aku bertaubat kepada Engkau dan sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang berserah diri”.

Penjelasan ayat :

“Ya Tuhanku, tunjukilah aku untuk mensyukuri nikmat Engkau yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada ibu bapakku dan supaya aku dapat berbuat amal yang saleh yang Engkau ridhai; berilah kebaikan kepadaku dengan (memberi kebaikan) kepada anak cucuku. Sesungguhnya aku bertaubat kepada Engkau dan sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang berserah diri”.

Ulama berdalil dengan ayat ini, bahwa masa kehamilan paling sedikit adalah enam bulan, karena masa menyusui selama dua tahun, sehingga 30 bulan dikurang 24 bulan sama dengan 6 bulan.

Yakni telah sempurna kekuatannya, akalnya, dan pandangannya, dimana paling sedikitnya adalah 30 atau 33 tahun.

Baik nikmat agama maupun nikmat dunia. Mensyukurinya adalah dengan menggunakan nikmat-nikmat itu untuk menaati pemberi nikmat, mengakuinya dan merasa dirinya kurang bersyukur serta bersungguh-sungguh dalam memuji Allah Subhaanahu wa Ta’aala.

Nikmat yang Allah berikan kepada orang tua kita merupakan nikmat bagi kita. Di antara sekian nikmat yang Allah limpahkan kepada orang tua kita yang paling besarnya adalah nikmat beragama Islam dan mengamalkannya sehingga kita dapat mengikutinya.

Setelah ia berdoa kepada Allah untuk kebaikan dirinya, maka dia berdoa kepada Allah untuk kebaikan anak cucunya, yaitu agar Allah memperbaiki keadaan mereka, dan bahwa kesalihan mereka manfaatnya kembali juga kepada kedua orang tua mereka.

Dari dosa dan maksiat serta kembali menaati-Mu.

Surah Al-Ibrahim (Ayat 40) – Doa untuk keluarga kita agar menjaga solat

رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلاةِ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ

“Ya Tuhanku, jadikanlah aku dan anak cucuku orang-orang yang tetap mendirikan shalat, ya Tuhan kami, perkenankanlah doaku”.

Penjelasan ayat :
Ya Rabbku! Jadikanlah aku orang-orang yang tetap mendirikan salat dan jadikan pula (anak cucuku) orang-orang yang tetap mendirikannya. Nabi Ibrahim sengaja di dalam doanya ini memakai ungkapan min yang menunjukkan makna sebagian karena Allah swt. telah memberitahukan kepadanya bahwa di antara anak cucunya itu terdapat orang yang kafir (Ya Rabb kami! Kabulkanlah doaku) semua doa yang telah disebutkan tadi.

 

Surah Al-Furqan (Ayat 74) – Doa agar keluarga kita penyejuk mata hati dan hati terasa bahagia

رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا

“Ya Tuhan kami, anugrahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa”.

Penjelasan ayat :
“Ya Rabb kami! Anugerahkanlah kepada kami istri-istri kami dan keturunan kami ia dapat dibaca secara jamak sehingga menjadi Dzurriyyaatinaa, dapat pula dibaca secara Mufrad, yakni Dzurriyyatinaa (sebagai penyenang hati kami) artinya kami melihat mereka selalu taat kepada-Mu (dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa.”) yakni pemimpin dalam kebaikan.

doa anak kecil

Apepun, semoga ia memberi sedikit manfaat buat rakan blogger. Marilah kita amalkan doa-doa ini dan semoga amalan ini memberi impak positif walaupun sedikit buat anak-anak kita.

Yang baik dari Allah SWT dan yang buruk dari kelemahan Shiemz sendiri. Wallahualam.

Related Post

Posted in: parenting

About the Author:

Post a Comment